Uitdaging voor de klant
Een grote verzekeraar had een versnipperde en suboptimale commerciële organisatie. De zakelijke divisie had verschillende business-lines met uiteenlopende (en veelal tegengestelde) doelen en belangen. Ons werd gevraagd een multidisciplinair team te leiden om één commerciële voorkant te ontwerpen. Het team bestond uit marketeers, data-analisten, commerciële afdelingen en HR.
Onze aanpak
Met een multidisciplinaire projectgroep is de markt en marktbewerking voor het zakelijk bedrijf geanalyseerd. Daarna hebben we de marktpositie en commerciële organisatie beoordeeld. We hebben ook doelen en principes voor een betere commerciële organisatie en werkwijze vastgesteld. Op basis daarvan hebben we een nieuw organisatie inrichting bepaald, met nieuwe rollen en bemensing.
Dit heeft geresulteerd in
- Een degelijk en door alle stakeholders gedragen analyse, dat heeft geleid tot een concreet voorstel voor inrichting van de zakelijke sales organisatie. Met bijbehorende besparingsdoelstellingen, bemensing en rollen.
- De adviesaanvraag voor deze nieuwe salesorganisatie is geaccordeerd en vervolgens geïmplementeerd.