Wij helpen bij het realiseren van ambities in complexe omgevingen. We brengen mensen en ideeën bij elkaar om “nieuwe” perspectieven te creëren. We werken met u samen aan oplossingen die werken.
TU Delft studenten leren ondernemend te innoveren door theorie en praktijk te integreren
TU Delft studenten leren ondernemend te innoveren door theorie en praktijk te integreren

TU Delft studenten leren ondernemend te innoveren door theorie en praktijk te integreren

Uitdaging voor IO-studenten

Er is een nieuw keuzevak voor derdejaars studenten Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Het heet Entrepreneural Innovation (binnen de vakgroep Design, Organisation and Strategy). Het gaat over innovatie in organisaties. De studenten leren niet alleen theorie, maar ook praktijk. Ze werken aan echte adviesopdrachten voor bedrijven en (overheids)instanties. Peter is gevraagd om op basis van zijn ervaring met innovatie binnen grote organisaties, de studenten en bedrijven met elkaar te verbinden en in hun adviesontwerp te begeleiden.

Onderwijskundige aanpak

De studenten leren in dit vak hoe organisatiegedrag innovatie beïnvloedt en hoe ze innovatieprofessionals uit het bedrijfsleven kunnen adviseren. Het keuzevak bestaat uit twee onderdelen: een theoretisch deel en een praktisch deel. In het praktische deel werken de studenten in teams van 4 of 5 aan een adviesopdracht voor een bedrijf of (semi)overheidsorganisatie. Ze krijgen daarbij begeleiding van Prof. dr. ir. Frido Smulders, Emile Mazerant MSc., Olof Schuring Msc. en ir. Peter le Clercq (CoResult). Het theoretische deel behandelt verschillende modellen en begrippen over organisatiegedrag en innovatie. Zo krijgen de studenten een beter inzicht in het bedrijfsleven. Peter heeft diverse opdrachten geregeld uit zijn netwerk en heeft de studenten begeleid bij hun advies.

Opbrengst voor studenten en bedrijven

  • Met dit keuzevak van de opleiding Industrieel Ontwerpen hebben studenten geleerd hoe organisaties werken en innoveren. Studenten hebben geleerd over termen en concepten die relevant zijn voor innovatie en ontwerp.
  • Studenten begrijpen de organisatorische context van innovatie en kunnen deze beter beïnvloede en hebben praktijkervaring opgedaan met een adviesopdracht in een innovatief bedrijf.
  • Bedrijven hebben concrete adviezen gekregen gericht op de door hen ingebrachte innovatie casus.
  • Innovatieprofessionals binnen bedrijven hebben een masterclass gekregen over een deel van de theorie die de studenten hebben geleerd, waardoor hun eigen theoretisch kader is verbreed.